آیا میتوان رفتار همسر خود را تغییر داد؟

آیا میتوان رفتار همسر خود را تغییر داد؟

آیا میتوان رفتار همسر خود را تغییر داد؟ تغییر همسر در دنیای پر از تفاوت های امروزی کار دشواری است یکی از مهم ترین توصیه های قبل از ازدواج این است که با معیارهای خود همسر انتخاب کنید یا اینکه قبل از ازدواج این تفاوت ها را درک کنید و آنها را بپذیرید.

یکی از مهم ترین توصیه هایی که در زمان ازدواج به افراد می شود این است که همسری را انتخاب کنند که معیارهای ما را داشته باشد. برخی افراد معتقدند که می توانند بعد از ازدواج همسر خود را تغییر دهند در صورتی که عملاً این امکان وجود ندارد و برای افراد مسن نیز غیرممکن است.

آیا میتوان رفتار همسر خود را تغییر داد؟

راه های تغییر همسر

امید به تغییر شریک زندگی خود یک کار بیهوده است همانطور که می دانید افراد افکار، احساسات و رفتارهای خاصی دارند که تحت شرایط اجتماعی، خانوادگی و تربیتی آنهاست چگونه می توان فردی را که چندین سال با رفتارها و افکار خودش زندگی کرده تغییر داد؟

در برخی موارد با شرکت در جلسات مشاوره قبل از ازدواج می توانید به تفاوت های روحی و روانی یکدیگر پی ببرید. اگر از ابتدا با این تفاوت ها کنار آمده اید، در آینده مشکلی در زندگی مشترک شما وجود نخواهد داشت.

اگر امیدوارید شریک زندگی خود را تغییر دهید در این راه باید سختی های بیشتری را تحمل کنید در برخی موارد درخواست شما برای تغییر او ممکن است غیر منطقی باشد.

بیشتر بخوانید: یک همسر خوب باید چه ویژگی هایی داشته باشد؟

آیا میتوان رفتار همسر خود را تغییر داد؟

چرا تغییر شریک زندگی تان آسان نیست؟

همانطور که گفته شد یکی از مهم ترین دلایل آن شکل گیری شخصیت فرد بر این اساس است اما باید بدانید برخی از رفتارهایی که در فرد نهادینه نشده یا اهمیت کمتری دارند قابل تغییر هستند.

به عنوان مثال نمی توانید دیدگاه یک فرد را به  زندگی و تجربه چندین ساله اوست تغییر دهید اما می توانید برخی از رفتارهای اشتباه مانند دیر رسیدن را تغییر دهید.

مهم ترین عامل دیگری که از این موضوع جلوگیری می کند، عدم تمایل فرد مقابل به تغییر است. تا زمانی که فرد بخواهد رفتار خود را تغییر دهد شما نمی توانید او را تغییر دهید.

بیشتر رفتارها ریشه در دوران کودکی و نوع تربیت فرد دارد. برای این باید کودکی و حتی تربیت فرد را زیر سوال ببرید. که امکان پذیر نخواهد بود. همچنین برخی افراد به راحتی تغییر نخواهند کرد. این افراد به اندازه کافی شخصیت انعطاف پذیری ندارند. مجموعه ای از این دلایل تغییر را برای فرد سخت می کند و تغییر همسر را سخت می کند.

آیا میتوان رفتار همسر خود را تغییر داد؟

علل اختلافات

سوال اساسی این است که چه چیزی باعث اختلاف بین همسران می شود؟ عوامل فرهنگی، اقتصادی، اجتماعی، آموزشی و … در این زمینه موثر خواهد بود بخش مهمی از این علل ریشه در پیشینه خانوادگی افراد دارد.

تفاوت های محلی و محل تولد فرد
تربیت والدین و پیشینه خانوادگی
تله های شخصیتی
ویژگی های شخصیتی و خصوصیات فردی
تروما و بیماری های روانی

بیشتر بخوانید: چطور با زن بداخلاق برخورد کنیم تا زندگی خوبی داشته باشیم؟

کدام رفتارها را می توان تغییر داد؟

نکته امیدوارکننده این است که شما می توانید با ایجاد میل و انگیزه در فرد مقابل، تا حد امکان طرف مقابل را تغییر دهید.

حتما می دانید که منطقی نیست همسرتان دقیقا مطابق میل شما رفتار کند! بنابراین باید منطقی به دنبال تغییر شریک زندگی خود باشید. در مواردی که این تغییرات زندگی شما را بهبود می بخشد، می توانید با همدردی همسرتان این کار را انجام دهید.

تغییر رفتار طرف مقابل و همسر زمانی منطقی است که ادامه رفتار باعث اختلاف شود. این رفتارهای آزاردهنده نقش مهمی در فروپاشی زندگی مشترک خواهند داشت در جامعه امروزی رایج ترین رفتارها شامل موارد زیر است.

کدام رفتارها را می توان تغییر داد؟

آیا می شود رفتارهای همسر را تغییر داد

رفیق بازی
ولخرجی
زندگی بی هدف
تغییر مداوم موقعیت های شغلی و تحصیلی
بی مسئولیتی
خیانت
اعتیاد
مشورت نکردن
بی اهمیت دانستن خانواده
فحاشی، بدبینی، رفتارهای زشت و پرخاشگرانه

چگونه رفتار همسرم را تغییر دهم؟

برای ایجاد تغییرات مثبت و سازنده در همسرتان ابتدا باید علل بدرفتاری در او را بشناسید گاهی اوقات با رفع این علل می توانید بسیاری از مشکلات را حل کنید. سعی کنید در این مورد با همسرتان صحبت کنید و او را متوجه رفتار آزاردهنده اش کنید.

چگونه بعد از ازدواج همسرمان را تغییر دهیم؟

1- جستجوی علت رفتار بد:

تحلیل موقعیت اولین قدم موثر در تغییر همسرتان است چرا همسرتان معتاد است؟ چرا فحش می دهد چرا عصبانی می شود؟ دانستن این موارد می تواند شما را در مسیر درست قرار دهد.

2- بیان دلایل:

دلایلی را که برای رد این رفتارهای ناپسند دارید بیان کنید مکالمه شما در این زمینه باید دوستانه باشد تا تأثیرات مناسب را دریافت کنید در بحث های خود به حفظ احترام، پرهیز از کنایه و … توجه کنید.

به عبارت دیگر می توان گفت: مردان دو بار تربیت می شوند یک بار توسط پدر و مادرشان تا فرزند خوبی برایشان باشند و بار دوم از طرف همسرشان به نوعی…

بیشتر بخوانید: نکاتی که باید آقایان متاهل در رابطه با همسرشان بدانند

چگونه رفتار همسرم را تغییر دهم؟

3- تغییر استراتژی رفتاری:

برای تغییر همسرتان باید کمی رفتار هوشمندانه داشته باشید اگر تاکنون رفتارهای تکراری داشته اید رفتارهای خود را تغییر دهید در مناسبت ها تغییراتی ایجاد کنید و مطابق میل همسرتان فردی شوید. این تغییرات به او نشان می دهد که تغییر آن چندان سخت نیست.

4- صبور بودن:

سعی کنید حساسیت های غیر ضروری را در این زمینه کاهش دهید تا حد امکان با این رفتارها صبور باشید دنیای امروز پر از تفاوت هاست و شما باید بیشتر از آنها آگاه باشید.

صبور بودن

5- نام مستعار خوب:

برای ایجاد انگیزه و همراهی همسرتان باید از نام مستعار بهتری استفاده کنید برچسب زدن به همسر باعث ایجاد تنش بیشتر و لجبازی او برای انجام کارهای ناخوشایند می شود.

6- الگوی مناسب:

رفتار شما نقش تعیین کننده ای در این مسیر دارد رفتار شما باید دور از نصیحت باشد سعی کنید به جای نصیحت کردن، الگوی خوبی در این زمینه باشید تا همسرتان برای محافظت از شما تلاش بیشتری کند. گاهی رفتار نیک در قبال عیب های زوجه موجب شرمندگی او می شود.

  • facebook
  • googleplus
  • twitter
  • linkedin
  • linkedin

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *