• صفحه خانگی
  • <
  • سفر
  • <
  • از موزه ماتناداران چه میدانید؟ همه چیز درباره این موزه
از موزه ماتناداران چه میدانید؟ همه چیز درباره این موزه

از موزه ماتناداران چه میدانید؟ همه چیز درباره این موزه

از موزه ماتناداران چه میدانید؟ همه چیز درباره این موزه : موزه ماتناداران در بین مردم ارمنستان از اهمیت بالایی برخوردار است به طوری که می گویند عجیب است اگر گردشگران بدون بازدید از موزه ماتناداران این کشور را ترک کنند. اگر به دنبال اطلاعات بیشتر در مورد این موزه هستید ادامه مطلب را بخوانید.

از موزه ماتناداران چه میدانید؟ همه چیز درباره این موزه

موزه ماتناداران ارمنستان

ارمنستان کشوری با طبیعت زیبا و تاریخ کهن، سرزمین کلیساها و موزه های باستانی است که می تواند تاریخ مردم ارمنستان را مانند یک تاریخ مصور و زنده به تصویر بکشد.

این کشور قدمتی چند هزار ساله دارد و در کنار طبیعت و آب و هوای منحصر به فرد خود، موقعیت استثنایی را برای گردشگران ایجاد کرده است تا از جاذبه های طبیعی با تاریخ و فرهنگ مردم ارمنستان به عنوان اولین کشوری که مسیحیت را به عنوان دین رسمی خود پذیرفتند.

موزه ماتناداران گنجینه ای ارزشمند از تاریخ مکتوب این سرزمین و بزرگترین مخزن نسخ خطی ارمنی در جهان است. در واقع نام این موزه «متنداران» به معنای «آب انبار» نیز به ماهیت آن اشاره دارد. در برخی منابع به این موضوع اشاره شده است. این کلمه از فارسی میانه گرفته شده است

این کلمه در قرون وسطی ارمنستان به عنوان کتابخانه شناخته می شد و در بسیاری از نقاط جهان هنوز به عنوان کتابخانه شناخته می شود. به همین دلیل، گاهی برای ایجاد تمایز، این موزه را ماتناداران ایروان یا ماتناداران ماشتوتس می نامند.

مطالب دیگر: در نوروز سال 1403 به کجای ترکیه سفر کنیم؟

از موزه ماتناداران چه میدانید؟ همه چیز درباره این موزه

بنیانگذار این موزه معروف شخصی به نام مسروپ ماشتوتس است که در سال 1959 بر اساس مجموعه ملی تاریخ ارمنستان و متونی که قبلاً در کلیسای اچمیادزین نگهداری می شد تأسیس شد.

این مجموعه از بدو تأسیس تاکنون دستخوش تغییرات و گسترش بسیاری شده است و مجسمه مسروپ ماشتوتس مخترع الفبای ارمنی در جلوی موزه قرار گرفته است. او سرزمینی را که از تاریخ و تمدن ارمنستان می گذرد به شاگردی که در مقابلش زانو زده است نشان می دهد.

قبل از ورود به فضای موزه در بین راه همچنان می توانید مجسمه هایی از بزرگان، فیلسوفان و دانشمندان ارمنی از جمله گریگور تاتونی، آنانی شیراکانی، توروس روسلین و … را ببینید.

آنچه امروز در این موزه به چشم می خورد تمام کتاب ها و دست نوشته های به جا مانده از این سرزمین نیست، زیرا ارمنستان همواره میدان جنگ قدرت های بزرگ منطقه بوده و به همین دلیل آسیب های زیادی به آثار فرهنگی و تاریخی آن وارد شده است.

و از جمله آن می توان به تخریب بسیاری از نسخه های خطی در جریان حمله عثمانی اشاره کرد در سال 1920 دولت وقت تمام مؤسسات آموزشی ارمنستان را ملی کرد و دست نوشته های اچمیادزین را به عنوان دارایی همه مردم ارمنی اعلام کرد.

مطالب دیگر: لوازم ضروری که باید همراه خود در سفر داشته باشید

از موزه ماتناداران چه میدانید؟ همه چیز درباره این موزه

در سال 1922، تمام این نسخه‌های خطی که به روسیه فرستاده شده بودند یا به‌طور غیرقانونی حذف شدند، بازگردانده شدند و حدود 1730 نسخه خطی به اضافه 4660 نسخه خطی قدیمی جمع‌آوری شد. سرانجام در سال 1939، در مجموع 9382 نسخه خطی به موزه ملی، یکی از مهم ترین موزه ها، منتقل شد.

ارمنستان که در آن زمان به کتابخانه ایروان معروف بود، منتقل شد. ۱۲ اسفند ۱۳۲۸ زمانی بود که متناداران به عنوان «مؤسسه علمی پژوهشی با دفاتر ویژه حفظ علمی، مطالعه، ترجمه و نشر نسخه‌های خطی» در ساختمانی جدید تأسیس شد و پس از آن در سال ۱۳۴۱ به نام خالق الفبای ارمنی

بخش‌ها و مکان‌های دیدنی موزه متناداران

ساختمان موزه در سالهای اولیه ساخت کمی به حالت تعلیق درآمد و بعدها به مرور زمان تکمیل شد. معماری این بنا از سبک های قرون وسطی الهام گرفته شده است، اما همچنان طرح های باستانی از معابد مصری نیز در آن دیده می شود. اندازه تالار ورودی آن شبیه به صومعه سناهین، یکی از کلیساهای معروف ارمنی طراحی شده است.

بعد از ورودی تابلوی قدیمی وانیک خاچاطریان مربوط به سال 1960 دیده می شود و کمی جلوتر سه تابلوی معروف از همین هنرمند قرار دارد که سه دوره تاریخی ارمنستان را به تصویر می کشد.

موزه به مرور زمان بازسازی شده و قطعاتی به آن اضافه شده است که نه تنها از عظمت تاریخی آن نمی کاهد، بلکه بر شکوه موزه می افزاید در 20 دسامبر 2011 مراسم باشکوهی به مناسبت بیستمین سالگرد استقلال ارمنستان برگزار شد و همزمان با حضور سران کشورهای ارمنستان و رهبران مذهبی این موزه رسما افتتاح شد.

بخش‌ها و مکان‌های دیدنی موزه متناداران

تصاویر موزه متناداران

امروزه بیش از 23000 نسخه خطی در این موزه نگهداری می شود که تنها بخشی از آن در 15 سالن در بخش های مختلف در معرض دید عموم قرار دارد و برخی از این نسخه ها مربوط به تاریخ ارامنه نیست. نسخه های خطی به زبان های دیگری مانند عربی، سریانی، یونانی، هندی، گرجی، عبری و غیره نیز وجود دارد. همچنین این موزه دارای مجله مخصوص به خود است که در آن اطلاعات نسخه قدیمی را در اختیار عموم قرار می دهد.

آنچه در این موزه هر توریستی را به خود جذب می کند، تنها دست نوشته ها، مجسمه ها یا نقاشی های قدیمی نیست، بلکه فرهنگ و تاریخی است که در پس همه آنها نهفته است.

این موزه در طول سال بیش از هزاران بازدید کننده دارد و به عنوان نمادی از شکوه و ارزش های فرهنگی این کشور شناخته می شود، دولتمردان بسیاری و مقامات خارجی در سفر به ارمنستان از این گنجینه تاریخی دیدن کرده اند. متناداران در سال 1376 به عنوان یک میراث ارزشمند در جهان به ثبت رسید.

مطالب دیگر: چند نکته مهم در مورد ماشین برای سفر

تصاویر موزه متناداران

ساعات دسترسی و بازدید از موزه متناداران

این موزه بر روی تپه ای در منطقه شمال غربی ایروان واقع شده است، خیابانی که موزه در آن قرار دارد نیز به نام مخترع الفبای ارمنی ثبت شده است، دسترسی به موزه آسان است و تاکسی و حمل و نقل عمومی وجود دارد.

در سراسر شهر برای رفتن به موزه. بله، موزه از ساعت 10 صبح تا 17 بعد از ظهر پذیرای گردشگران و بازدیدکنندگان است. البته موزه روزهای یکشنبه و دوشنبه تعطیل است. اگر به این موزه رفتید، بازدید از دیگر جاذبه های دیدنی و تفریحی ارمنستان را در نزدیکی موزه از دست ندهید.

دیدنی های موزه متناداران

در این مجموعه نه تنها تاریخ ارمنستان به چشم می خورد، بلکه حاوی روایت های معتبری از تاریخ و فرهنگ مردم سرزمین های دیگر است.

خاورمیانه، قفقاز، ایران، روسیه و… همگی سرزمین هایی هستند که در این موزه به تاریخچه آنها پرداخته شده است، پس در سفر به ارمنستان بازدید از این مجموعه ارزشمند را از دست ندهید؛ البته ارزش این موزه به قدری است که قرار است نمایشگاه مجازی ماتناداران برگزار شود تا افرادی که فرصت رفتن به ارمنستان را ندارند نیز بتوانند از موزه و آثار آن بازدید کنند.

  • facebook
  • googleplus
  • twitter
  • linkedin
  • linkedin

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *