۹ راهکار کاربردی برای گرفتن شوری غذا

۹ راهکار کاربردی برای گرفتن شوری غذا

۹ راهکار کاربردی برای گرفتن شوری غذا : نمک اگرچه طعم خوبی به غذا می دهد اما اگر زیاد از آن استفاده شود، شور می شود و غذا غیرقابل خوردن است. در این مقاله به راهکارهایی برای بدست آوردن شوری غذا اشاره شده است.

نمک طعم هر غذایی است، اما وقتی متوجه شوید که غذایی که با اشتیاق فراوان درست کرده اید شور است، به خصوص اگر قرار است از مهمان پذیرایی کنید، قطعا چالش برانگیز خواهد بود. از این رو قصد داریم راهکارهایی را برای از بین بردن شوری غذا در اختیار شما قرار دهیم تا از شر این چالش خلاص شوید.

۹ راهکار کاربردی برای گرفتن شوری غذا

۹ راهکار کاربردی برای گرفتن شوری غذا

نمک می تواند طعم غذا را خوشمزه تر و آن را بی مزه کند اما وقتی متوجه می شوید غذایی که با علاقه درست کرده اید شور است، چه واکنشی نشان می دهید؟ به خصوص اگر قرار باشد از مهمان پذیرایی کنید نگران نباشید در این مقاله راهکارهایی برای بدست آوردن شوری غذا برای حل این چالش ارائه می دهیم.

غذای شور به این معناست که در مرحله ای از پخت، نمک زیادی به غذا اضافه شده و اکنون قابل خوردن نیست. با مطالعه مقاله همراه ما باشید تا راه حل های بدست آوردن شوری غذا را بیاموزید.

۹ راهکار کاربردی برای گرفتن شوری غذا

1. قند

یک حبه قند را در قاشق بریزید و داخل غذا بریزید. قاشق را بگذارید تا شکر آب نشود و بعد از چند لحظه قاشق و شکر را از غذا خارج کنید.

2. نشاسته

یکی دیگر از راه های دریافت غذای شور استفاده از مواد نشاسته ای مانند برنج پخته شده بدون نمک، سیب زمینی یا ماکارونی است. این ترکیبات جاذب نمک هستند و چاشنی های زیادی را جذب می کنند. مثلا اگر سوپ یا خورش شما شور است یک سیب زمینی را به چند قسمت تقسیم کنید و در غذای در حال جوش بریزید.

با این کار نمک اضافی غذا جذب می شود و بعد از پخت می توانید سیب زمینی را از غذا خارج کنید اگر طعم سیب زمینی را دوست ندارید، می توانید یک تکه نان خشک اضافه کنید.

۹ راهکار کاربردی برای گرفتن شوری غذا

3. اسفنج

این روش ممکن است عجیب به نظر برسد اما اگر راه حلی برای رفع شوری غذا وجود نداشت می توانید یک اسفنج بهداشتی بخرید و وقتی غذا شور شد آن را به غذا اضافه کنید و بعد از ده دقیقه آن را بردارید تا شوری آن از بین برود.

4. قاشق نقره 

روش بعدی استفاده از قاشق نقره است به این ترتیب هنگام پختن غذا، قاشق را در مواد قرار دهید تا شوری آن کم شود.

5. افزودن آب به غذا

می توانید کمی آب به غذا اضافه کنید تا شوری آن از بین برود. مثلا اگر سوپ، خورش یا آبگوشت شور است می توانید مقدار آب را کمی بیشتر کنید تا طعم شوری آن از بین برود.

البته از تبخیر آب غافل نشوید در واقع اگر صبر کنید آب اضافه شده تا زمانی که به غلظت اولیه برسد می جوشد. این هیچ فایده ای ندارد. به این ترتیب بهتر است مقداری از غذای شور را آبکش کرده و با آب جوشیده جدید جایگزین کنید.

6. میوه

در برخی غذاها مانند سبزیجات یا گوشت می توانید از میوه ها برای رفع شوری غذا استفاده کنید. به عنوان مثال، چند تکه آناناس انتخاب خوبی برای از بین بردن طعم شور غذا خواهد بود.

افزودن آب به غذا

7. چاشنی ها

برای کاهش طعم شور غذا می توانید از چاشنی ها استفاده کنید. برای این منظور کمی آب مرکبات، گوجه فرنگی، سرکه سفید، آبلیمو در غذاهایی مانند سوپ یا خورش بریزید تا شوری آن کم شود. سرکه و آبلیمو خاصیت اسیدی دارند و با مخلوط شدن با غذا مزه غالب می شود و شوری غذا کمتر احساس می شود. البته در مورد غذاهایی مانند املت می توانید تخم مرغ بیشتری اضافه کنید.

8. شکر

با افزودن غذای شیرین می توانید طعم شوری غذا را تا حدودی کاهش دهید. برای این منظور کمی شکر به سوپ یا خورش نمک زده اضافه کنید تا طعم بهتری پیدا کند. برای غذاهای تیره رنگ از شکر قهوه ای استفاده کنید.

9. نان خشک

بعد از پخت مقداری نان به آن اضافه کنید و بعد از مدتی خارج کنید. هرچه نان خشک تر باشد بهتر است زیرا می تواند مایعات بیشتری را جذب کند.

نان خشک

چند توصیه برای جلوگیری از شور شدن غذا

حالا که با راهکارهای رفع شوری غذا آشنا شدید برای جلوگیری از شوری غذا موارد زیر توصیه می شود:

اضافه کردن نمک در مراحل پایانی پخت

این امر مخصوصاً برای غذاهای آبکی مانند سوپ، سوپ، آبگوشت و … اهمیت دارد زیرا در این نوع غذا مایع تبخیر شده و نمک مانند قبل می ماند. بنابراین بهتر است در انتها به غذا نمک اضافه کنید.

از محکم بودن درب ظرف نمک اطمینان حاصل کنید

یکی از دلایلی که باعث شور شدن غذا می شود این است که درب ظرف نمک به یکباره باز می شود و تمام نمک داخل غذا می ریزد. بنابراین همیشه درب ظرف نمک را چک کنید یا با قاشق به غذا نمک اضافه کنید.

چشیدن غذا

دانستن طعم غذا در حین پخت و پز یک تمرین عمدی است. قبل از اضافه کردن نمک بیش از حد، ابتدا غذا را بچشید. گاهی اوقات به غذا نمک اضافه می کنید و فراموش می کنید و ممکن است دوباره نمک اضافه کنید. پس غذا را بچشید.

توصیه می شود غذا را اغلب بچشید تا از شور یا شور بودن آن مطلع شوید. البته این کار را نباید با نوک زبان انجام داد زیرا این قسمت از زبان حساسیت کمتری دارد.

چشیدن غذا

توجه به مواد مصرفی در هر وعده غذایی

موادی که برای تهیه هر غذایی استفاده می کنید ممکن است حاوی سدیم باشد، بنابراین نمک کمتری به غذا اضافه کنید.

یا از این غذاهای حاوی سدیم استفاده نکنید. زیرا مواد سدیم نمک زیادی دارند از جمله این غذاها می توان به سوپ های آماده و سوپ خامه ای اشاره کرد. به این ترتیب مانند روش قبلی ابتدا غذا را بچشید و در صورت نیاز نمک اضافه کنید.

سخن پایانی:

امیدواریم این مقاله مورد پسند شما قرار گرفته باشد شما همچنین میتوانید با کلیک برروی چگونه طعم سوختگی غذا را از بین ببریم؟ این مقاله را هم بخوانید و نظرات و یا پیشنهادات خودتان را برای ما در پایین همین پست به اشتراک بگذارید.

  • facebook
  • googleplus
  • twitter
  • linkedin
  • linkedin

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *